Terveysvinkit

Syöminen

Älä syö ruokaa, jota ei ole kypsennetty kunnolla. Pese hedelmät ja vihannekset, tarvittaessa pullovedellä.

Kuva: Mikko Roininen

Juominen

Kaikissa maissa hanavesi ei ole juomakelpoista, eikä sitä tule käyttää keittämättä. Jos et ole varma vedenlaadusta, juo pullovettä. Älä myöskään käytä hanavettä hampaiden pesuun. Muista huolehtia riittävästä nesteytyksestä.

Lääkkeet

Matkaryhmän ensiapupakkaukseen kuuluu valikoima yleisimmin tarvittavia lääkkeitä kuumeeseen ja särkyyn, matkapahoinvointiin, ripuliin, allergioihin ja hyönteisten puremiin. Säilytä lääkkeet pakkauksissaan, niin tiedät, mitä eri pillerit ovat. Tuoteselosteet on myös hyvä pitää mukana. Jos jollain reissajista on reseptilääkkeitä, muistuttakaa ottamaan myös resepti mukaan.

Sairaudet

Jos jollain matkallelähtijällä on jokin krooninen sairaus, selvittäkää ennen matkaa lääkäriltä ohjeet. Lääkäriltä saa myös englanninkielisenlääkärintodistuksen, joka helpottaa oikean avun saamista vieraassa maassa. Matkanjohtajan tulee tietää miten sairauskohtauksen sattuessa tulee toimia ja mistä löytyy tarvittavat lääkkeet.

Rokotukset

Rokotusmääräykset vaihtelevat maittain. Tarkista kohdemaassasi tarvittavat rokotukset Rokote.fissä. Muistathan, hoitaa rokotusasiat kuntoon hyvissä ajoin ennen matkaa.

Aurinko

Etenkin etelässä aurinko paahtaa ja polttaa. Käytä päähinettä, aurinkolaseja ja peittäviä vaatteita. Suojaa paljas iho aurinkovoiteella. Aurinko voi aiheuttaa myös auringonpistoksia ja jopa lämpöhalvauksia. Tavallisimpia oireita ovat pahoinvointi, päänsärky ja rauhattomuus. Muista juoda riittävästi ja huolehdi suolatasapainosta. Pitäkää toisistanne huolta ja tarkkailkaa hyvinvointianne.

Matkaväsymys

Matkailu rasittaa normaalia arkipäivää enemmän. Muistakaa varata riittävästi aikaa lepäämiseen. Jet lag ei ole varsinainen tauti, vaan aikavyöhykkeen vaihtumisesta johtuva eri ihmisiin eri voimalla vaikuttava häiriötila. Siihen voi varautua muuttamalla parina viimeisenä kotimaan iltana nukkumaanmenoaikaa lähemmäs kohdemaan aikaa. Taistele väsymystä vastaan ja mene perillä nukkumaan normaaliin aikaan.Kuva: Antti Jalo